Turvallisuus


Me tunnemme vaihto-oppilaamme

Kun soitat meille, tiedämme kuka olet ja minne olet lähdössä vaihto-oppilaaksi. Oppilailla ja vanhemmilla on oma yhteyshenkilö hyväksymisestä kotiinpaluuseen saakka. Usein yhteyshenkilö on ollut yhteydessä tuleviin omiin oppilaisiinsa jo ennen haastattelua.

Explorius organisaatio 

Exploriuksen yhteyshenkilö on apunasi ja tukenasi myös ulkomailla oleskelusi aikana. Jos kommunikointi kohdemaassa on alussa hankalaa kieli- ja kulttuurierojen takia, saat tarvittaessa apua ja ohjausta suomenkielellä Helsingin toimistolta.

Kohdemaassa sinulla ovat isäntäperheen lisäksi tukenasi paikallisedustaja (Local Coordinator) ja kohdemaan organisaatio. Sekä Exploriuksella että kohdemaan organisaatiolla on ympärivuorokautinen puhelinpäivystys hätätilanteita varten.

Teemme yhteistyötä tarkoin valittujen ja laatuvaatimukset täyttävien yhteistyötahojen kanssa. Kaikki yhteistyökumppanimme ovat paikallisten viranomaisten hyväksymiä kyseisessä maassa. Lisäksi yhteistyökumppanien on sitouduttava laatuvaatimuksiimme.

Kumppanimme tietävät, että yhteistyö meidän kanssamme perustuu oppilailtamme tulevaan palautteeseen siitä kuinka hyvin asiat vaihtovuoden aikana sujuivat ja kuinka oppilaat ovat isäntäperheessä ja koulussa viihtyneet. He tekevät kaikkensa löytääkseen sopivat isäntäperheet ja parhaat koulut oppilaillemme.

Isäntäperheiden valinta

Isäntäperheet täyttävät vastaavanlaisen hakemuksen kuin vaihto-oppilaat. Isäntäperheiden kodeissa vieraillaan, heidän taustansa ja suosituksensa tarkistetaan ennen kuin he pääsevät tarkastelemaan vaihto-oppilaiden hakemuksia. Isäntäperheitä myös valmennetaan ennen vaihto-oppilaiden tuloa. 

Paikallisedustaja pitää yhteyttä sekä isäntäperheeseen että vaihto-oppilaaseen säännöllisesti, tavanomaisimmin kerran kuukaudessa. Vaihto-oppilas on aina tervetullut ottamaan yhteyttä paikallisedustajaansa riippumatta siitä milloin paikallisedustaja viimeksi vieraili tai puhui oppilaan kanssa. 

Ongelmien ratkaisu

Muutamien kuukausienkin aikana voi tulla eteen tilanteita, joissa vaihto-oppilas ja/tai isäntäperhe toivovat ulkopuolista apua. Explorius ja vastaanottavat tahot noudattavat kolmiportaista tukimenettelyä, joka dokumentoidaan ja kirjallinen materiaali annetaan kaikille osapuolille, myös oppilaan vanhemmille. Tukimenettelyn tarkoituksena on asettaa selkeät tavoitteet ongelman ratkaisulle.