Kouluelämä

Vaihto-oppilaana australialaisessa koulussa

Koulussa parasta on olleet kaverit ja porukat ja kaikki se chillailu ja juttelu. Melkeen joka päivä tuntuu hyvältä mennä kouluun, sillonki ku sängystä nouseminen ei tunnu hyvältä. Koulubussissa on sellainen erityinen tunnelmansa. Paitsi että sieltä voi nähdä kenguruita, puhelinlinjoilla on välillä papukaijoja. Koulubussi tulee joka päivä koululle 8.39 ja lähtee sielt 15.25. Koulubussin lisäks erilaista on se, että joka päivän alussa mennään kymmeneks minuutiks kotiluokkaan ja kuunnellaan ilmotuksia, joita ope lukee, ja joka päivä on siis yhtä pitkä. Mul on 6 ainetta jotka vuorottelee lukkarissa, se on tosi sopiva määrä, ja mun valinnat on aika tasapainossa. Sain valita aika vapaasti, mistä oon kiitollinen, ja pystyin lisäks kesken ekan viikkoni vaihtamaan yhen aineen niin että oon nyt opiskellu aineita, jotka mua enimmäkseen oikeasti kiinnostaa. Opiskelen siis tällä hetkellä englantia ja kirjallisuutta, jotka on erillisiä aineita mut tukee tosi hyvin toisiaan, draamaa ja mediaa, jotka myös menee hyvällä tavalla rinnakkain, sosiologiaa, joka on aika helppoo ja liikuntaa/terveystietoo jossa on yllättävän paljon vaa lukemista ja iha vaan esim. anatomiaa.

Erilaisia aineita

Kaikki aineet joita oon opiskellut eroaa jollain tavalla Suomessa opiskelluista. Draamaa, mediaa, sosiologiaa ja kirjallisuutta mulla ei Suomessa ollut ees mahdollista sellaisinaan valita. En väitä että olisin välttämättä kyllä valinnutkaan, mutta tän vaihdon aikana halusin nimenomaan ottaa uusia juttuja, joita en aiemmin oo kokeillut enkä välttämättä tulevaisuudessa tuu muuten tekemään. Sosiologia on tosi erilaista kuin ajattelin ensin, mutta se on auttanu mua ymmärtämään Australialaista yhteiskuntaa eri tavalla, mikä on tosi jees. Liikunta (PE = Physical Education/health) on luokilla 11 ja 12 teoriapainotteista, ehkä neljännes tunneista meillä on oikeesti liikuntaa. Draamassa meillä on paljon erilaisii improleikkejä, opiskelua eri teatterityylien piirteistä ja niitten soveltamista ja hahmoihin ja esityksiin. Vikalla viikolla tehdään minuutin minisoolot. Mediassa oon oppinut katsomaan elokuvia ja videoita kriittisemmin ja eri näkökulmista, ja tehtiin film noir -traileri, jossa näyttelin. Kirjallisuudesta oon tykännyt tavallaan eniten, koska se on älyllisesti haastavin aine, ja siinä oppii aina uusia näkökulmia teksteihin. Ollaan käsitelty niin yhteiskunnallisii ilmiöitä kuin eksistentiaalisia kysymyksiä. Englannin tunneilla ollaan kirjoitettu esim. tekstianalyyseja, viime maanantaina oli kuitenkin edessä ensimmäinen koeviikon jälkeinen tunti ja katsottiin epäuskoisina luokan ovea, jonka ikkuna oli peitetty jätesäkillä. Ovessa sloganien alla oli vuosiluku 1984, ja siitä aavistinki vähäsen mistä oli kyse. Englannin opettajamme avasi luokan oven sinisessä haalarissa ja määräsi meidät kulkemaan jonoissa. Kello oli myös peitetty jätesäkillä ja seinille oli teipattu samat sloganit kuin luokan ovessa – War is Peace, Freedom is Slavery, Ignorance is Strenght. Alettiin opiskelee Orwellin romaania 1984.'

Yhteneväisyyksiä Suomen lukioon

Koeviikko ja casual dress day eli koulupuvuton päivä muistuttaa mua eniten Suomesta. Koeviikolla tullaan kouluun kun tullaan, tehään mitä täytyy ja lähetään ku lähetään, ja muuten vaan tehään mitä halutaan. Koulupuvuttomat päivät on yleensä jonkin hyväntekeväisyyden puolesta ja silloin tullaan normivaatteissa tai joskus pyjamissa kouluun, sillä ehdolla että lahjoittaa yhden dollarin. Muulloin pitää olla koulupuvussa, meidän koulu ei ole siitä liian tarkka,ja vaikka virallisesti se ei oo sallittua nii ja usein opiskelijat pitää vaikka värikkäitä sukkia tai neonvärisii kengännauhoja.