Lentomatka ja Soft Landing Camp

Mun lähtöpäivä Australiaan oli 28.01.2018 ja lento lähti viiden aikoihin illalla Suomesta. Ekana stoppina oli Lontoo jossa ooteltiin 4 tuntia 9 muun vaihtarin kanssa että päästään jatkamaan Hong Kongin kautta Sydneyyn. Heathrowin kentällä käytiin syömässä ja tavattiin exploriuksen tanskalainen työntekijä jonka kanssa jatkettiin matkaa. Lentomatka Hong Kongiin kesti noin 11 tuntia ja se oli yölento ja moni meistä nukkui sen matkan mutta ite olin hereillä koko matkan koska en pysty nukkumaan lentokoneessa. Meijän Hong Kongin lento oli myöhässä, jonka takia meijän piti juosta terminaalista toiseen ja pyytää konetta oottamaan muita. Lopulta kaikki tuli ja ehittiin lennolle Sydneyyn joka kesti noin 9 tuntia. Sillä lennolla sain onneks vähän nukuttua. Sydneyn päässä tavattiin Soft Landing Campin työntekijöitä ja muut vaihtarit eri maista. Sieltä lähdettiin bussilla Soft Landing Campille.

Vaihto-oppilas matkalla

Soft Landing Camp

Bussimatka Campille kesti noin 1,5-2 tuntia ja siellä sitten laitettiin tavarat huoneisiin ja huoneet päätti työntekijät. Mä olin samassa huoneessa kahen saksalaistytön ja yhen italialaistytön kanssa. Siinä sai vähän ensimakua englannin puhumisesta. Campilla sai ainoastaan puhua englantia jotta olisi helpompaa perheeseen mennessä puhua englantia. Campilla meijät vaihtarit jaettiin ryhmiin ja ryhmissä pelattiin ja leikittiin erilaisia tutustumisleikkejä yms. Käytiin muunmuassa kävelyllä läheisessä ympäristössä ja nähtiin Wallaby, kengurun sukulainen ja leikittiin hedelmäsalaattia. Campilla oli myös erilaisia luentoja esimerkiksi kulttuurishokista ja vaaroista rannalla. Meillä oli ruokana tietynlaisia Australialaisia ruokia, kuten Quiche ja meatpie. Saatiin myös maistaa vegemiteä. Ekana päivänä ei saanut mennä nukkumaan ennen seitsemää illalla jotta jetlag lähtisi mahdollisimman nopeesti ja jotta unirytmi olis edes jotenkin hyvä. Ekana iltana nukahin tosi nopeesti ja seuraavana aamuna heräsin joskus 5 aikaan. Onneks aamupalalle sai mennä aikasin ja myös muita oli hereillä.

VINKKI: Lentokentällä Sydneyssä ootellessa kannattaa ostaa prepaid jos haluaa soitella vanhemmille tai käyttää nettiä koska campilla ei saanut yhdistettyä wifiin!

Vaihtari katsomassa Australian luontoa

Päivämatka Sydneyyn

Kolmantena päivänä mentiin päivämatkalle Sydneyyn jota kaikki oli oottanut. Otettiin Campilta lounaat mukaan ja lähettiin bussilla kohti Sydneyn keskustaa. Ekana mentiin näköalapaikalle josta näki molemmat Harbour Bridgen ja Opera Housen. Pysähdyttiin sinne hetkeksi jotta kaikki sai kuvat sieltä. Sen jälkeen mentiin Opera Houselle ja sieltä sai kaikki lähteä omaan matkaan ja mennä ympäriinsä kattomaan juttuja ja shoppailemaan Pitt Streetille. Shoppailujen jälkeen mentiin takasin Opera Houselle ja tavattiin ohjaajat ja muut vaihtarit. Otettiin pari yhteiskuvaa ja sen jälkeen otettiin satamasta lautta Manlyyn, joka on Sydneyn kaupunginosa ja siellä on kuuluisa ranta Manly Beach. Siellä saatiin kävellä ympäriinsä omaan tahtiin ja käydä syömässä ja rannalla jne. Sieltä lähettiin alkuillasta bussilla takasin Campille. Tää oli myös meijän vika ilta Campilla ennen lähtöä isäntäperheisiin.

Vaihtari katsomassa Sydneyn nähtävyyksiä

Kaverit Soft Landing Campilla

Lentokentällä ja lennoilla tutustuin muihin suomalaisiin vaihtareihin ja tutustuin heihin vielä paremmin Campilla. Luotiin snapchat ryhmä ja nykyäänkin 6 kuukautta Campin jälkeen pidetään yhteyttä ja jaetaan kuulumisia ja murheita muille vaihtareille jotka on samassa tilanteessa ja osaa auttaa ja samaistua tilanteisiin. Campilla tietysti saa muunkin maalaisia kavereita mutta suomalaisia näkee Suomessa jälkeenkin päin. Mulla oli esimerkiksi yksi vaihtarikaveri kylässä johon tutustuin lentokentällä. Vikana iltana Sydney matkan jälkeen vietettiin ilta yhdessä uusien kavereiden kanssa, pakattiin kamat ja sanottiin heipat uusille kavereille. Soft Landing Campista on apua sopeutumaan uuteen host perheeseen ja erilaisiin tilanteisiin Australiassa!