Soft Landing Camp Pariisi

Kun olin jättänyt hyvästit perheelle ja kavereille, itkusta välttymättä tietenkin, lähdin muiden suomalaisten vaihtareiden kanssa kohti Pariisia. Pariisin kentällä samaan bussiin tulivat myös ruotsalainen, italialainen, norjalaiset, tanskalaiset ja saksalaiset vaihtarit. Kierreltiin ympäri Pariisia, pysähdyttiin pikaisesti kattomassa Eiffeliä ja jatkettiin matkaa. Pariisi oli yksinkertaisesti upea, olisin voinut matkasta väsyneenä vaan istua ja tuijottaa niitä maisemia ikuisuuksiin.

Lukuisat söpöt pikku kujat

Tuotiin kamat hostellille, syötiin illallista ja lähdettiin kävelemään Quatrier Mouffetardiin. Siellä meillä oli vapaa-aikaa, joten kierreltiin söpöjä pikku kujia, jotka vilisivät elämää. Paljon crepereitä ja tiistai-illasta nauttivia Pariisilaisia. Kun tulimme takaisin hotellille, väsymys otti vallan ja sänkyyn päästyä nukahdin samantien.

Louvre ja lisää Pariisia

Keskiviikko aloitettiin aamupalalla hostellilla ja ranskalaiseen tapaan tarjolla oli croissantteja, kahvia ja muroja; kovin ravitsevaa ja täyttävää. Lähdimme metrolla liikenteeseen ja ensimmäisenä kohteena oli Louvre. Yhdessä kävimme katsomassa Mona Lisan, jonka jälkeen sai vapaasti kiertää museoa tai nauttia auringosta ulkona. Sen jälkeen meillä oli aikaa syödä lounas, missä sen itse halusi. Jatkoimme matkaa kävellen Pariisin katuja pitkin ja vaikka jalat huusivat jo halleluujaa, sai joka kulmassa ihmetellä upeita taloja, kukkia ja koristeita. Saavuimme suurien vaateliikkeiden lähelle ja shoppailimme muutaman tunnin. Tulimme illalliselle hostellille, ja pienen lepuuttelun jälkeen suuntasimme St Michelin alueelle. Se sijaitsi Seinen varrella, Notre Damin lähellä ja kuhisi katusoittajia sekä -tanssijoita, musiikkia ja pälpättäviä pariisilaisia.

Sacré Coeur ja taiteilija-aukio

Torstaina kuljeskelimme ympäri Montmartea ja kiipesimme Sacré Coeurin kukkulalle, josta avautui maisemat Pariisin ylle. Siinä vieressä sijaitsi taiteilija-aukio, jossa oli maalauksia, potretteja ja pilakuvia tarjolla. Tämä alue oli niin kaunis ihnaine maisemineen ja taiteilijoineen, että se oli kyllä yks mun lempparikohde Pariisissa. Jatkoimme matkaa ja söimme erittäin epämääräiset säilyke-eväät puistossa. Sieltä suuntasimme keskemmälle Pariisia ja tietenkin Eiffel torniin. Se oli paaaaljon suurempi, mitä olin osannut kuvitella. Nousimme toiseen kerrokseen, josta pääsimme katselemaan Pariisin valkoisia taloja ja mutkittelevaa Seine-jokea. Meillä oli vapaa-aikaa katsella ylhäällä, laskeutua raput, ottaa kuvia tai tehdä mitä halusi. Eiffeliltä siirryimme veneajelulle Seinelle, jossa kuulimme tarinoita Seinen varrella sijaitsevista rakennuksista. Illaksi pääsimme Champs Elysées:lle syömään ja kiertelemään kauppoja (jotka tosin sulkeutuivat pian tulomme jälkeen).

Enemmän kuin Pariisi

Perjantaina aamupalan syötyämme kävimme taas kävelemässä ja palasimme hotellille lounastamaan. Paikalle oli saapunut muitakin vaihtareita, mm. Meksikosta, Australiasta sekä Saksasta ja lounaan jälkeen meillä alkoi orientaatiotilaisuus. Siellä kerrottiin elämästä host-perheessä ja miten se luultavasti menee ranskalaisessa perheessä. Saimme vihkon, jossa oli paljon tietoa Ranskasta ja ranskalaisesta kulttuurista yms. Illaksi menimme vielä uudestaan Champs Elysées'lle, kiersimme lisää kauppoja ja kävimme syömässä illallista.

Kokonaisuudessa Pariisin Soft Landing camp oli erittäin onnistunut! Näimme paljon eri paikkoja Pariisissa, tunnettuja nähtävyyksiä sekä pienempiä ja erilaisia alueita. Meillä oli paljon vapaa-aikaa kierrellä itse ja syödä missä halusimme. Muut vaihtarit olivat hyvää seuraa, sosiaalisia ja avoimia. Olimme kaikki samassa jännittävässä tilanteessa, totuttelemassa Ranskaan ja aloittamassa jännittävää seikkailujamme. En ollut ennen käynyt Pariisissa (että muistaisin siitä mitään), mutta se oli juuri sellainen, kuin Pariisin kuuluukin olla ja vielä parempi!