Annikan blogi #8 - Luokkaretki Sevillaan

Kevät on saapunut Espanjaan ja vihdoin alkaa kelitkin lämmetä. Koska nyt on ulkona lämpimämpää (+20 astetta) voidaan pikkuhiljaa ”talvelle” heiluttaa hyvästejä.
Mulle myös tarjottiin upea tilaisuus päästä mukaan luokkaretkelle Sevillaan, joka on historiallinen ja kulttuuririkas kaupunki noin 3 tunnin ajomatkan päässä. Ryhmä, joka reissuun lähti ei tosiaan ollut mun luokka, mutta ihana rehtori sekä kaverit kysyivät jos haluan lähteä mukaan, kun oli tälläinen ainutlaatuinen tilaisuus. Tottakai suostuin ja oli kyllä ikimuistoinen päivä.

Lähtö ”aikaisin” aamulla

Meille kaikille oppilaille ilmoitettiin, että kaikkien on oltava ehdottomasti viimeistään 7.45 bussipysäkillä, josta sitten yksityisbussi veisi meidät kaikki Sevillaan. Siellä bussipysäkillä olin tunnollisesti jopa 15 minuuttia etuajassa ja olinkin ensimmäinen paikalla. Noin kello 8.30 saapuivat sitten viimeiset oppilaat ja opettajat jolloin vihdoin lähdimme matkaan. Aikataulut siis taas vähän venyivät espanjalaiseen tapaan ja tunnin bussimatkan jälkeen pysähdyttiin jo ensimmäistä kertaa tauolle huoltoasemalle. Siellä sitten syötiin aamupalaa ja hengähdettiin, että kaikki varmasti jaksaisi istua vielä 2 tuntia bussissa.

Perillä

Kun lopulta päästiin Sevillaan pidettiin taas eväs- ja vessatauko. Mua vähän nauratti tää aamupäivä, kun olin aatellut, että koko ajan on kauheat aikataulut, mutta suurin osa päivästä menikin taukoihin ja syömiseen. Tauon jälkeen lähdettiin sitten ryhmänä katsomaan kuninkaallista palatsia ja Katedraalia. Kierrokset olivat nopeat mutta tehokkaat ja meijän opettaja toimi oppaana ja osasi kyllä kaikki nippelitiedot tosi tarkasti. Kaikki oppilaat olivat myös aidosti kiinnostuneita historiasta, koska tämmöiset retket on sen verran harvinaisia meijän koulussa, että oppilaat oikeasti nautti aidosti.
Iltapäivällä alkoi sitten taas vaihteeksi ruokatauko, jonka aikana kaikki hajaantuivat ja lähtivät etsimään ruokapaikkoja. Syötiin kivassa kahvilassa kavereitten kanssa täytetyt leivät ja kierreltiin keskustan aluetta vähän enemmän itsenäisesti. Loppuaika olikin vapaa-aikaa ja päästiin vielä tutkimaan aluetta enemmän omalla porukalla. Olin yllättynyt miten vähän loppujenlopuksi oli sitä ohjattua ryhmäkulkemista, kun yleensä koulussa ollaan tosi tiukkoja. Toki suurin osa oppilaista oli jo täysi-ikäisiä joten vapauksia on varmaan enemmän tälläisellä porukalla.

Mielipide Sevillasta

Tykkäsin Sevillasta todella paljon. Hevosvaunuja oli kaduilla ja niin paljon enemmän turisteja. Musiikkia oli kaduilla tosi paljon ja se teki olosta heti tosi kesäisen. Myös kaupunki itsessään oli enemmän semmoinen taiteellinen ja rakennukset olivat tosi huolellisia ja siistejä. Toki alueetkin vaihteli ja kun ensiksi oli hienoja rakennuksia ja kivikatuja niin nurkan takana saattoi olla ostoskeskusalue, josta kulttuurista ei ollut tietoakaan. Sevilla on myös todella iso alue joten päivänkään jälkeen en kauhean monipuolisesti kaupunkia nähnyt. Mutta pintapuolisesti tutustuin ja onpa nyt syy lähteä uudestaan katsomaan. Kaverit myös tiesivät kaupungin entuudestaan, joten tiesivät heti minne viedä mut, että saan irti mahdollisimman paljon. Sää oli myös tosi erilainen. Muistan, että lähdin toppatakissa aamulla ja heti Sevillaan päästessä takki vaihtui lyhythihaiseen koska aurinko porotti tosi paljon.

Kotimatka

Illalla lähdettiin sitten bussilla takaisin Granadaan. Matkalla opettaja ja rehtori kyseli tietovisa tyylisesti kysymyksiä kohteista joissa oltiin käyty. Oikeasta vastauksesta sai lisäpisteitä kurssisuorituksiin joten huuto oli kova kun kaikki halusivat pisteitä. Lopuksi vielä rehtori päätyi laulamaan meille karaokea ja lopulta kaikki halukkaat olivat bussin etuosassa laulamassa omia lempikappaleitaan mikrofoniin. Olin odottanut jonkin sortin nukkumista tai hiljaiseloa pitkän päivän jälkeen, mutta espanjalaiset kyllä osasivat ottaa taas kaiken ilon irti loppuun asti. Huutoa ja laulua oli sitten 3 tuntia bussissa ja lopuksi noin kymmeneltä olinkin kotona. Olin rehellisesti ihan rättiväsynyt, mutta onnellinen mahdollisuudesta tähän luokkaretkeen. Kiva päivä oli ja olihan tuo vaihtelua peruskouluun. Ihanaa kevään jatkoa kaikille!