Surffausta Portugalissa

Vaihto-oppilaat vierailulla Lissabonissa
Lissabonissa

Vaihto-oppilaan matka alkaa

Viime viikko oltiin järjestön järjestämällä matkalla Portugalin Cascaisissa. Ainakin tänä vuonna järjestö järjesti kaksi matkaa, ensimmäisen joulukuussa Baskimaahan ja toisen nyt toukokuussa Portugaliin surffaamaan. Ensimmäiselle matkalle en mennyt, mutta tälle toiselle osallistuin ja sitä matkaa oltiin kaikki odotettu tosi kauan.

Lauantaina lähdin kohti Sevillaa, jossa olin yhden suomalaisen vaihtarin luona muutaman yötä, ennen kuin lähdettäisiin Portugaliin. Käytiin katsomassa nähtävyyksiä ja tehtiin kaikkia turistijuttuja. Oli tosi kiva käydä eri puolilla Espanjaa, ja näkymät bussista oli tosi upeat. 6 tuntia meni nopeammin kun ajattelin.

Tiistaina noin kuuden aikaan tavattiin kaikki muut vaihtarit ja lähdettiin bussilla kohti Cascaisia. Taas 6 bussissa meni jutellessa ja nukkuessa. Saavuttiin myöhään hostelliin ja mentiin melkein suoraan nukkumaan, koska seuraavana aamuna oli ensimmäinen surffauspäivä.

Rantatalo Carcaisissa
Carcais

Ohjelmaa Portugalissa

Keskiviikkona oli aikainen herätys, syötiin aamupala ja lähdettiin rannalle. Keskiviikko oli ainoa päivä jolloin sää oli tosi huono ja aurinko ei paistanut. Meidät jaettiin ryhmiin ja mun ryhmän surffausvuoro oli ensin. Tiesin kyllä, että surffaus on tosi hankalaa, mutta se oli vaikeampaa kuin luulin. Se oli myös tosi rankkaa ja surffauksen jälkeen oli lihakset kipeinä. Sen jälkeen vaan hengattiin rannalla sillä aikaa kun oli toisen ryhmän vuoro surffata. Koska sää oli huono, oli tosi kylmä ja ei oikein tehnyt mieli olla ulkona enää.

Torstaina oli toinen surffauspäivä, ja silloin mentiin toiselle rannalle, josta tykkäsin paljon enemmän. Sää oli myös paljon parempi. Meidän surffausvuoro oli sinä päivänä toisena, joten ennen sitä taas vaan istuttiin, juteltiin ja kuunneltiin musiikkia.

Perjantaina saatiin nukkua vähän pidempään, ja noin kymmeneltä lähdettiin junalla Lissaboniin, jonne oli reilu puolen tunnin junamatka. Vietettiin siellä päivä kierrellen. Lissaboniin oli myös rakennettu Euroviisukylä, jossa käytiin katsomassa soundcheckia, ja nähtiin muutamien maiden edustajat. Se oli tosi kiva yllätys, koska oon tosi kova Euroviisufani. Lissabon oli tosi kiva kaupunki, aikaa oli vaan liian vähän, olisin halunnut nähdä paljon enemmän, mut aina voi mennä takaisin! Kun palattiin hostellille, vaihdettiin vaan vaatteet, ja mentiin rannalle pelaamaan beach volleyta.

Vaihto-oppilaat suihkulähteen reunalla
Lissabon

Viimeinen päivä ja fiilikset matkasta

Lauantaina oli viimeinen surffauspäivä, ja mentiin takaisin sinne ensimmäiselle rannalle. Meidän surffausvuoro oli ekana, joten vaihdettiin vaan märkäpuvut ja mentiin veteen. Lauantaina aallot oli tosi sotkuiset, mutta silti oli ehkä paras surffauspäivä. Mä onnistuin seisomaan sillä laudalla, josta olin tosi iloinen, koska se oli niin vaikeeta ja turhauttavaa, mutta vihdoin onnistuin. Surffauksen jälkeen maattin vaan rannalla ja otettiin aurinkoa, koska sää oli tosi hyvä. Silloin myös jäätiin rannalle kauemmaksi aikaa, koska oli viimeinen päivä. Kun palattiin hostellille, uitiin uima-altaassa ja käytiin kaupassa ja vaan chillattiin. Illalla hostellilla järjestettiin grillaus, ja se oli tosi kivaa, koska oli viimeinen ilta. Hostelli oli just remontoitu, itse asiassa sitä remontoitiin koko ajan. Oli uima-allas ja kaikki.

Matka oli ihan super kiva, ja oli ihanaa nähdä muita vaihtareita, joita ei ollut nähnyt pitkään aikaan. Muutenkin oli kiva, että tekemistä ei ollut koko aikaa, vaan matka oli tosi rento. Suosittelen kaikille osallistumaan noille matkoille, tapaa paljon ihmisiä ympäri maailmaa.