Barcelona Soft Landing Camp

Vaihtarit pelaamassa rantapalloa

Vaihtovuoteni alkoi Barcelonassa viiden päivän Soft Landing Camp -leirillä noin neljänkymmenen muun vaihtarin kanssa. Leiri oli ihan mahtava tilaisuus tutustua ympäri maailmaa Espanjaan tuleviin vaihtareihin ja meistä tulikin todella läheisiä keskenämme. Leiri oli muutenkin kokonaisuudessaan ihan huippu ja näimme ja koimme Barcelonassa paljon!

Suomesta minun lisäkseni Barcelona Soft Landing Campille lähti kaksi muuta ikäistäni vaihtaria. Saavuimme Barcelonaan ennen viittä alkuillasta ja jatkoimme lentokentältä suoraan hostellille ja sieltä vauhdilla rannalle muiden vaihtareiden luokse. Pulahdimme lämpimään mereen ja pelailimme rantahiekassa toisiimme tutustuen.

Toinen, eli ensimmäinen kokonainen päivämme Barcelonassa alkoi aamupalalla sekä tapaamisella vaihtareiden ja ohjaajien kanssa. Tapaamisessa meille kerrottiin espanjalaisista tavoista sekä kulttuurista ja meitä valmisteltiin täällä elämistä ja perheissä asumista varten. Tapaamisen jälkeen lähdimme ihastelemaan Barcelonaa korkealta Antoni Gaudín Park Güell -puiston näköalapaikalta. Sieltä jatkoimme Hop-On Hop-Off -bussille ja kiersimme ympäri Barcelonaa nähtävyyksiä ihastellen. Sagrada Familia -kirkolla pysähdyimme ja lounastimme sen läheisyydessä.

Vaihtareita Camp Noulla

Kolmas päivä olikin täynnä vaikka mitä tekemistä. Päivä alkoi taas tapaamisella; tällä kertaa saimme paljon tietoa espanjalaisesta koulusysteemistä. Tapaamisen jälkeen hyppäsimme taas Hop-On Hop-Off -bussin kyytiin ja kiersimme tällä kertaa eri reitillä. Jäimme kyydistä Barcelonan jalkapallojoukkueen areenalla Camp Noulla ja menimme sisään katselemaan esim. pokaaleja, pelikenttää ja joukkueen pukukoppia… Sieltä jatkoimme ryhmissä valitsemiimme kohteisiin. Vaihtoehtoja olivat rannalle meno, kierros sisällä Sagrada Familiassa tai Antoni Gaudín suunnittelema Casa Batlló. Minä olin valinnut Casa Batllón ja olin todella tyytyväinen valitsemaani kohteeseen. Talo oli todella kaunis ja mielenkiintoinen ja sen kattoterassilta avautui upea näkymä Barcelonan ylle. Casa Batllón jälkeen kävelimme keskustasta takaisin hostellille. Illalla lähdimme vielä kaikki yhdessä perinteiselle paella-illalliselle läheiseen ravintolaan. Ruoka oli todella hyvää ja nautimme toistemme seurasta!

Paella

Neljäs, eli viimeinen kokonainen päivä oli vauhtia täynnä. Vietimme koko päivän suuressa PortAventura World -teemapuistossa. Se on Euroopan toiseksi suurin huvipuisto, joka muodostuu monesta eri maailmasta (esim. China, Mexico, Polynesia…) ja noin kahdestasadasta laitteesta. Palasimme vasta illalla takaisin hostellille ja vietimme aikaa yhdessä myöhään yöhön asti, hieman haikeissa tunnelmissa. Seuraavana päivänä nimittäin lähtisimme kaikki eri puolille Espanjaa isäntäperheidemme luokse, emmekä ehkä näkisi toisiamme pitkään aikaan.

Viidentenä, eli viimeisenä päivänä lähdimme eri aikoihin osa lentokoneella, osa junalla kohdekaupunkeihimme. Minun lisäkseni Barcelonasta lähti lentokoneella Sevillaan kahdeksan muuta vaihtaria. Saavuimme Sevillan lentokentälle kuuden aikoihin. Hostperheemme olivat meitä lentokentällä vastassa ja minä ja italialainen vaihtarisiskoni lähdimme hostäitimme kyydillä kotikaupunkiimme Tomarekseen.

Täällä Tomareksessa meitä vaihtareita on yhteensä kaksitoista. Teemme paljon asioita yhdessä, kuten käymme viiden minuutin bussimatkan päässä olevassa Sevillassa, shoppailemme ja olemme toistemme tukena. Vaihtarikaverit ovatkin todella tärkeitä; olemmehan kaikki samassa tilanteessa, koemme samanlaisia asioita ja käymme läpi samanlaisia tunteita.