Veeran blogi #3 - Lontoon Soft Landing Camp

Torstai 27.8
Parin tunnin nukkumisen jälkeen lähdettiin kolmelta aamuyöstä iskän kanssa ajeleen Helsinki-Vantaan lentokentälle, jossa tavattiin muut britteihin lähtevät vaihtarit ja Exploriuksen työntekijä Saara. Tehtiin yhdessä lähtöselvitys ja sanottiin heipat perheille. Kolmen tunnin lentomatka Iso-Britanniaan alkoi…
Noin yhden aikoihin paikallista aikaa saavuttiin campille, jossa päästiinkin heti ruokapöytään. Yllätyksenä ei tullut vastaan hampurilaiset, joita oli tarjolla ruoaksi. Onneksi löytyi myös salaattia ja hedelmiä lisukkeeksi suomalaiseen makuun.
Sen jälkeen jaettiin huoneiden avaimet ja päästiin purkamaan laukut sekä vähän lepäämään. Huoneet olivat kahden hengen huoneita, joten jokainen sai kämppiksen. Kämppikset oli yritetty laittaa niin, että he asuisivat lähekkäin vaihtovuoden aikana. Kämppikseni viettää oman vaihtovuotensa Skotlannissa Glasgowissa. Itse tosiaan vietän vaihtovuoteni Brightonissa. Joten minä ja kämppikseni emme tosiaankaan ole lähekkäin vaan aivan eripuolella Iso-Britanniaa. Oli kiva, että kämppikset oli jaettu niin, ettei suomalaiset voineet olla kämppiksiä. Muuten leirillä olisi melkein koko ajan tullut puhuttua suomea ja välillä vain sanottua pari sanaa englanniksi. Itse ainakin liikuin suurimman osan leiristä suomalaisten kanssa ja meillä onkin tarkoitus nähdä Birminghamissa (koska suurin osa sillä alueella) jossain vaiheessa vuotta.

Meille kerrottiin myös brittiläisestä kulttuurista ja yritettiin saada meidät sopeutumaan paremmin. Illalla lähdettiin katsomaan Lontoon yötä. Kierreltiin bussilla Lontoossa ja meille esiteltiin nähtävyyksiä. Nähtiin Piccadilly Circus, Big Ben ja kaikkia muita kivoja nähtävyyksiä. Itse tosin skippasin varmaan puolet kierroksesta, koska kahden tunnin nukkumisella alkoi väkisin nukuttamaan liikkuvassa bussissa. Kierroksen jälkeen mentiinkin heti nukkumaan. Suurin piirtein kaaduin omaan sänkyyni, koska olin niin väsynyt.
VINKKI: Mene nukkumaan aikasin ja nuku kunnon yöunet ennen lähtöä!

Perjantai 28.8
Ensimmäinen aamu Iso-Britanniassa lähti käyntiin tuhdilla aamiaisella ja opetustuokioilla. Ohjelmassa oli kolme eri tuntia, jotka käsittelivät koulunkäyntiä, eritilanteita vaihtovuoden aikana (koti-ikävä, sopeutuminen kouluun ja isäntäperheeseen) sekä yleisesti vaihtovuodesta. Tunnit oli kivoja ja jotain uuttakin tuli opittua vaikka aika paljon oli myös vanhan kertausta.

Iltapäivällä lähdettiin Lontoon keskustaan. Tehtiin kävelykierros, jonka aikana nähtiin Lontoota. Tietysti oli myös vapaata aikaa ja riennettiinkin heti shoppaileen, mutta kauheasti ei keretty kaupoissa kierteleen. Mutta host mama lupasi, että mennään joku päivä Lontooseen, joten pääsen kokeen London eyen ja käymään kaikissa ihanissa kaupoissa, mitä Brightonista ei löydy.
Päivän päätteeksi meillä oli vielä illallinen Lontoossa pizza ravintolassa. Ruoka oli kyllä niin bueno, että pakko päästä sinne uudestaan joskus!

Lauantai 29.8
Aamulla pakattiin kamat kasaan ja yritettiin saada matkalaukut kiinni. Onneksi en paljoa ostellut Lontoosta, koska matkalaukut eivät muutenkaan meinannut mennä kiinni. Miten mä tuon kaiken takasin Suomeen? Sen jälkeen meille annettiin koulutietoja, joissa luki esimerkiksi onko koulupuku vaiko siisti pukeutuminen vai jotain muuta vastaavaa. Sitten bussit lähtivätkin kohti Liverpoolia ja Manchesteria, Birminghamia ja Brightonia, jossa tavattiin oma isäntäperhe!!!