Jasminin blogi #3 - New Yorkin Soft Landing Camp vinkit

Mun ensimmäinen päivä saapumisen jälkeen NYC:ssä alko jo viiden aikoihin aamulla, kun heräsin täysin virkeenä kiitos jet lagin. Mulla oli huonekavereina yksi ruotsalainen ja yksi tanskalainen tyttö, mutta vietin enimmäkseen aikaa muitten suomalaisten kanssa. Meidän leirillä oli siis suomalaisia, ruotsalaisia, tanskalaisia ja norjalaisia, joista tanskalaisia tais olla eniten, suomalaisia yhteensä kahdeksan.
Ekana päivänä aamupalan jälkeen käytiin vähän läpi leirin ohjelmaa ja vaihtarivuoden sääntöjä yms. jonka jälkeen lähettiin bussilla Manhattanille. Hotelli oli noin 1,5 tunnin (ruuhkasta riippuen) ajomatkan päässä Manhattanilta, ihan Newarkin lentokentän vieressä.

Grand Central Terminal
Ensimmäisenä pysähdyttiin Grand Central Terminaliin, missä oli tarkotus syödä ja sit jatkaa matkaa bussilla ympäri Manhattania. Suosittelen ehdottomasti käymään Grand Central Stationin hampurilaispaikka Shake Shackissa, mistä ostin herkullisimman (ja aika varmasti myös rasvaisimman) hampurilaisen, minkä oon koskaan syönyt! Jonot Shake Shackiin on usein aika pitkät, mutta jonotus kesti ehkä 10 min ja oli tosiaan sen arvonen. Muista myös pyytää juoma ilman jäitä ”Without ice please!”, jos et halua, että yli puolet juomasta on pelkkiä jääpaloja, amerikkalaiset nimittäin tykkää tunkee jäätä kaikkialle.

Upper Manhattan
Syönnin jälkeen tavattiin meidän opas ja lähettiin kiertelemään Upper Manhattanilla, jossa nähtiin esimerkiksi Times Square, pala Central Parkkia, Broadway, Flatiron Building ja Empire State Building. Kierroksen päätyttyä saatiin reilu kolme tuntia omaa aikaa shoppailuun ja nähtävyyksien katseluun. Käytiin meidän pienellä Suomiporukalla Times Squarella ja kolmikerroksisessa Victoria’s Secretissä sekä muutamassa muussa kaupassa.
Loppuaika uhrattiin Empire State Buildingin 84. kerroksessa maisemia katsellen ja kuvia räpsien. Empire State Buildingin ulkopuolella pyöri jotain epäilyttävän näkösiä lipunmyyjiä, jotka lähti seuraamaan ja huutelemaan meidän perään, josta tajuttiin heti, että ei kannata ostaa noilta kyllä ainakaan mitään. Kun päästiin sisälle kysyttiin ensin minkälainen näkyvyys on ja kannattaako tänään mennä ylös asti ja sit vasta ostettiin liput sieltä itse Empire Staten omalta kassalta. Lippu maksoi muistaakseni about 32 dollaria, jolla pääsin sinne toiseksi korkeimmalle näkötasanteelle.

Lower Manhattan ja Brooklyn
Seuraavana päivänä käytiin taas syömässä Grand Centralissa, jonka jälkeen kierreltiin oppaan ja bussin kanssa enimmäkseen Lower Manhattanilla ja Brooklynissa. Nähtiin Brooklyn Bridge, 9/11 Memorial, Chinatown ja Little Italy sekä Frendien talo! Vinkkinä voisin sanoa, että kannattaa ehdottomasti olla aina sovittuun aikaan sovitussa paikassa, nimimerkillä juostiin sisään liikkuvaan bussiin (ei oikeastaan ollut meidän syytä mutta kuitenkin). Bussi ei jää odottelemaan ja taksi tulee tosi kalliiksi! Onneks kuitenkin kerettiin!
Nähtävyyksien jälkeen saatiin taas aikaa shoppailulle ja tällä kertaa mentiin Sohoon, missä oli omasta mielestäni vähän paremmat valikoimat mitä Times Squaren liikkeissä.
Paluumatkalla hotellille ärsytettiin muunmaalaisia vaihtareita soittamalla ja laulamalla Antti Tuiskua ja Paula Koivuniemen Aikuista naista bussissa ja kostoks saatiin kuunnella jotain outoja tanskalaisia hittibiisejä.

Central Park ja outletshoppailua
Vikana päivänä New Yorkissa käytiin ekaks Whole Foods Marketissa ostamassa syötävää piknikkiä varten, jonka jälkeen lähettiin Central Parkkia kohti, jossa syötiin eväitä ja pelattiin korttia ja heiteltiin frisbeetä ym. pari tuntia. Loppupäiväksi mentiin Outlettiin ja mun viimenen vinkki on, että kannattaa jättää isoimmat shoppailut outletpäivään! Tää outlet, missä oltiin ei ollu niitä parhaimpia tai halvimpia, mutta kyllä sieltä silti tarttu ihan mukavasti tavaraa mukaan! Seuraavana päivänä oli lentokentällä pientä säätöä ylikilojen kanssa, mutta sain loppujenlopuksi matkalaukut läpi ilman mitään lisämaksuja.

Lyhyesti siis:
1. Kokeile hampurilaista Shake Shackissa.
2. Tilaa juomat ilman jäitä.
3. Osta nähtävyysliput vain virallisilta lipunmyyntipisteiltä.
4. Älä myöhästy!
5. Säästä shoppailut outletpäivään.
6. Punnitse laukut hotellilla ja varmuuden vuoksi jätä pari kiloa ”hätävaraa”.

Kuuden tunnin lennon jälkeen oli ihanaa nähdä vihdoin hostperhe vastassa ison WELCOME TO THE USA JASMIN! -kyltin kanssa. Ens kuussa kirjottelen sitten jotain täältä lopullisesta määränpäästä.