Emilian Blogi #3 - Soft Landing Camp

Ensimmäinen leiripäivä meni melkein kokonaan matkustaessa Suomesta New Yorkiin. Meillä oli välilasku Ruotsissa, josta tulivat mukaan ruotsalaiset vaihtarit. Meitä suomalaisia lähti samana päivänä 12, joista kaksi oli poikia ja loput kymmenen tyttöjä. Meillä oli tosi kiva porukka.

Pitkän lennon jälkeen me saavuttiin hotellille, jossa käytiin läpi leirin sääntöjä. Kaikki olivat tosi väsyneitä, koska aikaero Suomen ja Nykin välillä on 8 tuntia. Itse en ollut nukkunut edellisenä yönä montaa tuntia, koska jännitin lähtöä. Saimme melko nopeasti tietää, missä hotellihuoneessa olemme. Mun kanssa samassa huoneessa olivat norjalainen ja tanskalainen tyttö.

Mielestäni oli hyvä juttu, että tuli puhuttua englantia huonekavereiden kanssa, sillä suurimman osan vapaa-ajasta me vietettiin kuitenkin suomalaisten tyttöjen kanssa isossa porukassa. Ensimmäisen päivän päätteeksi söimme vielä salaattia, jonka jälkeen kaikki olivat niin väsyneitä, että menimme heti nukkumaan.

Jokainen päivä alkoi luennolla, jossa käytiin läpi tulevaa vaihto-vuotta, koti-ikävää, sääntöjä & kulttuurishokkia. Pelasimme myös tietovisaa, teimme näytelmiä ja kuuntelimme ohjaajien neuvoja. He olivat mukavia ja rentoja. Koen, että leiristä oli paljon hyötyä ja sain paljon viime hetken vinkkejä. Olin valmiina lähtemään kohti Minnesotaa.

Ensimmäisenä kokonaisena päivänä kiersimme Upper Manhattania. Meillä oli bussi, jossa istuimme, katsoimme maisemia ja välillä nousimme ulos katsomaan nähtävyyksiä ja syömään. Nykissä oli noin 35 celsiusta joka päivä, joten oli ihanaa, että bussissa oli kunnon ilmastointi. Meillä oli ihana opas, joka tiesi paljon Nykistä. Upper Manhattanilla näimme mm: Times Squaren, punaiset portaat, Empire State Buildingin ja paikallisen marketin. Opastetun kierroksen jälkeen meillä oli 3 tuntia vapaa-aikaa. Päätimme mennä Rockefeller Centeriin, jossa oli upeat näköalat. Kesken kaiken, kun olimme ylhäällä, rupesi ukkostamaan, joten totesimme, että on parasta poistua ylhäältä. Lisäksi kävelimme Times Squarella ja söimme.

Toinen päivä meni kierrellessä Lower Manhattania. Meillä oli sama opas ja bussi. Mielestäni näimme tämän päivän aikana enemmän nähtävyyksiä: Vapauden Patsaan, Brooklyn Bridgen ja 9/11 muistomerkin. Kävimme myös China Townissa ja Little Italyssa.
Kaikkialla Nykissä on keltaisia takseja, joten katukuva on hyvin erilainen kuin Suomessa. Iltapäivällä meillä oli taas kolme tuntia vapaa-aikaa. Käytimme sen istumalla kahvilassa, shoppailemalla ja kävellessä kaduilla.

Päivät olivat pitkiä ja jetlag painoi alla, joten aina, kun pääsimme hotellille, nukahdin melkein heti.

Kolmantena päivänä menimme picnikille Central Parkiin. Ajoimme bussilla markettiin, josta ostimme eväitä. Ulkona oli tosi kuuma, joten istuimme varjossa ja nautimme ruoasta. Jossain vaiheessa heittelimme myös amerikkalaista jalkapalloa. Se oli kivaa.

Muutama tunti myöhemmin suuntasimme 4 tunniksi Jersey Gardeniin, joka on iso Outlet-kauppakeskus. Siellä on paljon kauppoja, kuten esimerkiksi Hollister, Abercrombie, Forever21, Victoriaˋs Secret ja American Eagle.

Ostin itse vain yhdet shortsit ja paidan, koska pelkäsin matkalaukun painorajan ylittyvän. Vanhempani myös postittavat Suomesta Minnesotaan vaatteitani, jotka eivät mahtuneet matkalaukkuuni ja joista osan olen ostanut Amerikasta. Lisäksi haluan shoppailla Minnesotassa enemmän, joten säästin rahaa sitä varten.

Viimeisenä eli neljäntenä päivänä oli aika suunnata kohti host-perhettä. Meidät oli ohjeistettu selkeästi ja kaikille oli kerrottu ajankohta, jolloin pitää olla valmiina hotellin edessä. Lentoja lähti aamu viiden ja yhdentoista välillä. Itse lähdin kentälle bussikyydillä klo 7.15 ja itse lento lähti klo 11.00 jälkeen.

Lentokentällä meitä ohjeisti Exploriuksen työntekijä ja kaikki meni hyvin. Olin ainoa, jolla oli suora lento Nykistä Minnesotaan ja se oli tosi kivajuttu. Mun kanssa samalla lennolla tuli yks saksalainen tyttö, joka jatkoi matkaa kohti South-Dakotaa.

Mulla itelläni oli Nykin reissun aikana takaraivossa ajatus siitä, että haluan jo nähdä host-perheeni. Tuskin maltoin odottaa sitä päivää. Nykin Soft Landing Camp oli silti huikea ja se oli yksi syy, miksi valitsin järjestökseni juuri Exploriuksen.