Soft Landing Camp

Päivä 1

Aamulla herätys soi 6 aikaan ja suunnaksi otettiin lentokenttä. Lentokentällä oltiin 8-9 aikaan ja siellä pääsin vielä näkemään kavereitani. Kiitos kaikille ihanille jotka jaksoitte herätä aamulla ja tulla moikkaamaan ja vähän itkemäänkin ennen lähtöä <3 Siinä jossain välissä luovutin matkalaukkuni, joka muuten ei ollutkaan ylipainoinen. Ja sitten se vaikein, sanoa heipat perheelle ja halata vielä kerran <3 Lopulta matkaan lähti kymmenen suomalaista vaihtaria ja suuntasimme yhdessä kahvilaan odottamaan lennon lähtöä. Suomesta Ruotsiin lento oli lyhyt ja pian olimmekin perillä. Ruotsissa porukkaan liittyi ruotsalaisia vaihtareita. Kävimme pienellä porukalla kaupassa ja valmistauduimme 8.5 tuntia kestävään lentoon.

Istuin molemmat lennot suomalaisten vaihtareiden vieressä ja juteltiin fiiliksistä, isäntäperheistä, sekä muusta aiheeseen liittyvästä. Lentokone oli iso ja mukava, eikä lentokaan tuntunut pitkältä. Kerkesin katsoa vain yhden elokuvan, syödä ja nukkua. Yllättävän hyvä ruoka! Perillä se ”jännittävä” osuus eli rajan ylitys, tästä oltiin varoiteltu paljon. Tosiasissa homma sujui helposti ja nopeasti. Ja laukkuhihnalla se sitten tapahtui, asia josta olin vain vitsaillut! Laukkuani ei koskaan näkynyt! No, päädyttiin sitten etsimään Soft Landing Campin ihmiset. Lopulta kun jäljellä oli enää minä ja toinen laukkunsa hukannut suomalainen, sekä leirin ohjaaja, niin parin tunnin jälkeen löysimme oikean paikan minne ilmoittaa kadonneesta laukusta. Tuleville vaihtareille vinkiksi: pakkaa New Yorkissa tarvitsemasi tavarat käsimatkatavaroihin! Olin maailman onnellisin ihminen kun tajusin, että minulla on lähes kaikki tarvitsemani käsimatkatavaroissa. Laukku onneksi saapui parin päivän päästä hotellille ja nyt odottelen lentoyhtiön lupaamia korvauksia. Hotellille päästyä oli vielä pieni sääntöjen kertaus ja ruokailu, sitten nukkumaan.

Päivä 2

Aamupalalle ja siitä noin tunnin mittaiseen tilaisuuteen missä kerrottiin vuoteen liittyviä juttuja. Meidät jaettiin kahteen ryhmään ja lähdimme 11 aikaan busseilla kohti Grand Central Terminaalia, jossa söimme lounasta. Ja kaikki ketkä minut vähän paremmin tuntee tietää, että kun saan itse valita mitä syön niin ei ihmettele kun kuulee minun syöneen sushia joka päivä. Ruuan jälkeen tapasimme oppaamme, ja hän oli ihan super! Hän tiesi kaikesta kaiken, näytti meille paikkoja joissa ei ehkä kaikki turistit tule käyneeksi ja osasi vielä kertoa asiat hauskalla tavalla niin, että homma pysyi mielenkiintoisena.

Tämän päivän kohteena oli Upper Manhattan, eli kiersimme bussilla ja kävellen ympäriinsä nähtävyyksiä ja muita mielenkiintoisia paikkoja. Ja koko Manhattan oli aivan uskomaton, kaikki korkeat rakennukset ja leffoista tutut paikat! Opas osasi nimetä kaikki elokuvapaikat ja kertoa missä mikäkin Gossip Girl kohtaus kuvattiin :D Bussilla liikkuminen oli hidasta, mutta niin isolla porukalla hyvä idea. Ettei menisi liiaksi istumiseksi olimme mm. Central Park kävelyllä. Muutenkin kävimme usein kävelemässä eri paikoissa ja sitten palasimme bussille. Hienon päivän lopuksi meillä oli 3 tuntia vapaa-aikaa kiertää Manhattanilla, nähtävyyksiä, shoppailua ja syömistä.

Päivä 3

Taas aamupalalle ja siitä tilaisuuteen. Tämä päivä oli suhteellisen samanlainen kuin toinenkin, eli 11 aikaan lounaalle ja siitä kiertämään. Nyt oli kuitenkin vuorossa Lower Manhattan. Jottei tästä postauksesta tulisi pelkkää hienojen paikkojen luettelemista saatte katsoa kuvia. Kuitenkin siis taas aivan uskomaton päivä, joka päättyi vapaa-aikaan. Tällä kertaa vietimme kuitenkin vapaa-aikamme Sohossa eli shoppailua!

Päivä 4

Tämä oli virallinen shoppailupäivä. Bussi vei meidät isoon kauppakeskukseen, joka oli täynnä outletteja! Shoppailuaikaa oli noin 4 tuntia. Pakko oli kuitenkin miettiä ostosten painoa, sillä monella oli jo tässä vaiheessa ylipainoa matkalaukussa. Vaikka Suomessa ylipainosta ei oltukkaan niin tarkkoja, niin Amerikassa jo ensimmäisestä 300g saa maksaa melkein 100 dollaria. Olen kuitenkin tyytyväinen ostoksiini, sillä esim Calvin Klein kauppoja oli 3 ja kaikissa melkein kaikki tuotteet -70%! Tämän jälkeen lähdettiin bussilla Amerikan Historialliseen Luonnonmuseoon, hieno paikka! Päivän lopuksi meidät vietiin super isoon ruokakauppaan ja pakkohan sitä oli taas ostaa sushia. Hotellilla oli vielä lentoinffo.

Päivä 5

Lentoni lähti 11 aikaan ja olin ryhmässä, joka lähti kentälle kello 9. Ensin aamupalalle ja siitä punnitsemaan laukku. Pieni paniikki ja turhat tavarat roskiin, sillä harva painava shampoo yms on 100 dollarin arvoinen (maksu siis ylipainosta). Lentokentällä tehtiin kaikki tsekkaukset itse ja sitten loppu löytyykin edellisen postauksen alusta.

New York oli hieno ja varmasti yksi koko vuoteni kohokohtia! Olen niin kauan odottanut pääseväni kävelemään Manhattanin kaduilla ja näkemään kaiken sen mitä olen tähän asti nähnyt vain kuvissa. Uskomaton kokemus ja hyvin järjestetty. Lähteminen ei kuitenkaan ollut vaikeaa, koska perillä isäntäperheessä odotti jo aivan uudet seikkailut!