New York neljässä päivässä

Osa Exploriuksen vaihtariohjelmaa on Soft landing camp New Yorkissa.
2. elokuuta lähdin viiden muun Suomivaihtarin kanssa Tukholman kautta kohti New Yorkia. Yks
mun suurimmista unelmista oli joskus päästä jakamaan Ison Omenan kadut kahdeksan miljoonan
muun ihmisen kanssa, ja se oli kohta toteutumassa!
Tunnelmat lähtiessä oli todella jännittyneet mutta en myöskään koskaan oo ollut mistään asiasta
niin innoissani. Vaikka yöunet edeltävänä iltana jäivätkin vähäisiksi ja aamupala ei lähtiessä
maistunut, ei väsymystä ollut näkyvissä vasta kun viimein Newarkissa pääsin laskemaan
matkalaukun mun hotellihuoneeseen.

Ohjelma New Yorkissa

Kun ensimmäisenä päivänä saavuttiin Newarkiin, odotti meitä paikan päällä monet muut
ulkomaalaiset vaihtarit. Väsymyksestä johtuen jokainen meistä juuri saapuneista veti kuitenkin
peiton korviin jo ennen yhdeksää illalla. Aamusti olisi aikainen herätys ja suunta Upper Manhattan!

Soft Landing campilla vietettiin neljä päivää, joista ensimmäisenä päivänä matkattiin Upper
Manhattanille.
Mä itse olen suuri Gossip Girl fani, joten olin super innoissani Grand Central Stationista, jossa syötiin lounas kahtena päivänä (Eka jakso kuvattiin siellä!). Lisäksi tyylikkäät ihmiset ja korkeat rakennukset saivat mun huomion. Päästiin myös ihailemaan Time Squarea ja monia muita tunnettuja nähtävyyksiä, kun bussilla kierrettiin ympäri Upper Manhattania. Vapaa-ajalla päätettiin lähteä kiertämään kauppoja läpi, jolloin eksyttiin esimerkiksi 4-kerroksiseen Forever 21!

Toisena päivänä aamupalan jälkeen bussi ajoi Lower Manhattanille, johon kuului mm. China Town
ja vierailu Brooklynissä. Teille jotka ootte joskus seuranneet sinkkuelämää tai frendejä: päästiin
myös sinne naapurustoon!
Vaikka jäätiinkin jumiin siihen kuuluisaan neljän ruuhkaan, saatiin me matkustajat kuulla oppaan
hauskoja räppejä sekä muita tarinoita, ja osa pääsi eroon univeloistaan.
Päivän päätteeksi käytiin WTC-tornien muistopaikalla, nähtiin vapaudenpatsas noin parin sentin
korkuisena ja shoppailtiin New Yorkin SoHossa.

Kolmantena päivänä haettiin Whole Foods -kaupasta ruuat matkaan ja käveltiin piknikille
puistoon. Rento yhdessäolo oli ihan parasta ja pieni hiljaisuus oli kivaa vaihtelua vilkkaan
keskustan hulinalle. Piknikin jälkeen käytiin suuressa kauppakeskuksessa Newarkissa ja sitten
palattiin takas hotellille pakkaamaan matkalaukut lähtöä varten.

Kokonaisuudessaan sää salli meidän matkan kokonaan ja nyt mun käsivarsia korostaa
rusketusrajat t-paidasta ja matkalaukku on täynnä uusia vaatteita. Kameran rullaan kerääntyi yli
500 kuvaa ja mulla on paljon uusia vaihtarikavereita sekä niin paljon tarinoita kerrottavana! New
York ei todellakaan ole valittamisen vertainen ja ehkä jonain päivänä mä palaan sinne vielä
takaisin.

Neljännen päivän aamulla lähdettiin porukoissa kohti lentokenttää ja sanottiin hyvästi uusille
kavereille. Vaikka vietettiinkin sillä porukalla niin vähän aikaa, kehittyi meistä tosi tiivis ryhmä ja
jutellaan varmasti koko vuoden ajan kuulumisia, jos ei vielä sen jälkeenkin. Terveisiä teille kaikille!!

Nyt olen viettänyt isäntäperheessä jo kolmisen viikkoa ja kaikki on tosi hyvin. Mulla alkoi koulu
viikko sitten, mutta kerron siitä sitten myöhemmin! Nyt pitää tällä puolella maapalloa alkaa