Senjan blogi #5 - Patagonian matka

Nyt on kyllä ehdottomasti elämäni hienoin reissu takana! Pääsin osallistumaan 17 päivän mittaiselle matkalle Patagoniaan. Nähtiin ja koettiin niin paljon uusia juttuja ja paikkoja, että vieläkin on vaikea uskoa reissua todeksi. Matkakssa mukana oli 42 vaihtaria kaikkialta maailmasta. 11 heistä tunsin jo etukäteen soft landing -leiriltä mutta kaikki muut olivat täysin uusia tuttavuuksia. Kaikki tulivat erittäin hyvin toimeen keskenään ja sain reissusta monia hyviä ystäviä. Mukaan mahtui myös kaksi suomalaista! Suomen puhuminen kasvotusten noin neljän kuukauden tauon jälkeen tuntui todella todella kummalliselta ja oli yllättävän hankalaa.

Ensimmäisen kohteena meillä oli kaupunki nimeltä Puerto Madryn. Se on kaupunki Argentiinan itärannikolla Chubutin provinssissa. Siellä tutustuimme toisiimme ja kiertelimme katsomassa kaupunkia ja sen kauniita rantoja. Seuraavana päivänä kävimme katsomassa luonnossa vapaana eläviä pingviinejä. Näimme poikasia, pingviinejä ja munia ihan lähietäisyydeltä! Ennen kuin jatkoimme matkaamme kohti seuraavaa kaupunkia, kävimme vielä bongaamassa valaita merellä. Meillä kävi todella hyvä tuuri, sillä näimme äitivalaan poikasensa kanssa noin 10 metrin päästä!

Sitten matka jatkui kohti Calafatea, jossa vietimme kolme yötä. Calafate sijaitsee lännessä, huomattavasti etelämmässä kuin Puerto Madryn. Saavuimme kaupunkiin kahden aikaan päivällä, jonka jälkeen menimme kävelykierrokselle pienen järven ympäri ja näimme paljon erilaisia lintuja, kuten flamingoja. Toisena päivänä kiipesimme pienelle vuorelle katselemaan maisemia. Oli ihan älyttömän kaunista ja nähtiin kotkia todella läheltä, lentämässä samalla korkeudella kuin me! Lounaseväät menimme syömään vesiputouksen äärelle. Seuraavana päivänä oli vuorossa jäätikkö Perito Moreno, joka oli ehdottomasti yksi uskomattomimmista asioista mitä olen ikinä nähnyt. Jos halusi, pääsi lisämaksusta kiipeilemään jäätikölle. Itse päätin mennä kiipeilemään ja oli kyllä todella rahan arvoinen kokemus! Saatiin kenkiin kiinnitettävät piikit ja kiipeiltiin pari tuntia pysähdellen ottamaan kuvia. Päästiin myös maistamaan jäätikön vettä suoraan pienestä purosta, joka virtasi pitkin jäätikköä. Kiipeilyn jälkeen matkasimme vielä näköalapaikalle, josta pystyimme näkemään suuremman osan jäätiköstä. Näimme ja kuulimme myös kuinka suuret jäälohkareet putoilivat veteen.

Calafatesta matka jatkui kohti maailman eteläisintä kaupunkia, Ushuaiaa. Matkalla meidän piti poiketa Chilen puolella ja ylittää pieni merikaistale lautalla. Ensimmäisenä päivänä meillä oli vapaa-aikaa keskustassa ja vierailu kansallispuistossa. Seuraavana päivänä meillä oli mahdollisuus päästä näkemään maailman eteläisin majakka veneen kyydistä. Matkalla näimme myös erilaisia lintuja ja hylkeitä loikoilemassa pienillä saarilla. Laivamatkan jälkeen menimme ensiksi metsäkävelylle suolle ja sitten katsomaan vetokoiria koiratarhaan.

Aikaisin aamulla lähdimme koko reissun pisimmälle bussimatkalle. Matka Ushuaiasta Esqueliin kesti noin 37 tuntia, eli koko päivän ja yön ja hieman vielä seuraavasta päivästä. Poikkesimme taa Chilen puolella ja lautalta näimme delfiinejä! Perillä Esquelissä vierailimme taas yhdessä upeassa kansallispuistossa. Viivyimme kaupungissa vain yhden yön ja seuraavana päivänä jatkoimme matkaamme kohti Barilochea. Pysähdyimme markkinoille pieneen kaupunkiin nimeltä El Bolson.

Ensimmäisenä kokonaisena päivänä Barilochessa menimme ulkoilupuistoon nimeltä Tom Wesley, jossa pääsimme ratsastamaan hevosilla metsässä ja suorittamaan mutaisia esteratoja. Pelailimme myös erilaisia pelejä kuten köydenvetoa yhdessä Chileläisten opiskelijoiden kanssa. Lopuksi meillä oli vielä nuotio, jonka äärellä kaikki saivat vuorollaan kertoa mietteitä reissusta. Illalla vierailimme paikallisessa pubissa, joka oli varattu vain meidän käyttöön. Toisena päivänä kiertelimme erilaisia näköalapaikkoja ja vierailimme Amerikan suurimmassa hiihtokeskuksessa, Cerro Catedralissa, jossa ei tosin ollut lunta lähes lainkaan. Näköalat hiihtokeskuksen noin 1900m korkealta huipulta olivat kuitenkin huimat! Pääsimme myös maistelemaan paikallista suklaata, joka on tunnetusti Argentiinan parasta!

Barilochesta moni lähti omilla busseilla takaisin kotikaupunkeihinsa. Itse tulin noin 20 vaihtarin kanssa meidän bussin kyydissä Cordobaan asti. Kotimatka oli haikea ja kesti melkein kaksi vuorokautta. Olen erittäin kiitollinen, että pääsin osallistumaan näin uskomattomalle matkalle niin upeiden ihmisten kanssa!

Oman matka-videoni kanssa tuli hieman teknisiä ongelmia, joten en ole saanut sitä vielä nettiin. Tässä olisi kuitenkin ruotsalaisen ystäväni tekemä video!

- Senja

Kiitos mielenkiinnostasi Exploriuksen ohjelmia kohtaan! Explorius on osa Educatius Group AB:ta joka koostuu useista yhteistyökumppaneista vaihto-oppilasalalla. Educatius Group AB tarjoaa nuorille mahdollisuuksia opiskella ulkomailla ja tutustua uusiin kulttuureihin oppimisen kautta.

Yksityisyytesi on meille tärkeää ja haluamme varmistaa, että sinulla on kaikki mahdollisuudet päättää miten kommunikoimme kanssasi ja miten käytämme meille luovuttamiasi henkilötietoja.

Pystyäksemme toteuttamaan pyyntösi valitse alla olevista kohdista joko "Kyllä" tai "Ei":

"Tähdellä * merkityt kohdat ovat pakollisia."