Lähtö uuteen elämään

Tätä hetkeä on odotettu. Vihdoinkin pääsen pois Suomesta (ainakin vähäksi aikaa). 31. elokuuta klo 6:00 Helsinki-Vantaan lentokenttä. En voisi olla iloisempi. En pitänyt mitään läksiäisiä tai muuta vastaavaa. Pari frendiä kävi moikkaamassa ennen lähtöä ja pelattiin siinä pokeriturnaus. Tottakai putsasin rahat itselleni. Kaikki tekevät vaihtoon lähdöstä ison jutun mutta itse halusin vain lähteä pois. Ja jos mahdollisuus on, varmasti jään Englantiin.

Lähtö ei jännittänyt ollenkaan ja lentoasemalle tullesani näin paljon uusia naamoja. Lähdin Englantiin, sillä siellä on loistava mahdollisuus kehittyä jalkapalloilijana sekä voisin suorittaa valmentajan tutkinnon. On sinänsä yllättävää, että vaihtoon lähtijöistä suurin osa on aina tyttöjä, niinkuin tänne lähtiessämme. Nopeasti tutustuin kuitenkin osaan porukasta.

Lentomme lähti noin puolituntia myöhässä, mutta se ei haitannut. Metallica korviin soimaan ja menoksi. Lento kesti n. 3 tuntia ja laskeuduimme London Gatwick-lentoasemalle n. klo 9.45 paikallista aikaa. Lontoossa odotti torstaista lauantaihin kestävä Soft Landing Camp, jonka aikana tutustuisimme kaupunkiin, uusiin ihmisiin sekä saisimme ohjeita tulevaa vuotta varten. Ystävystyin hyvin tyttöjen kanssa, ja suurimman osan ajastani Soft Landing Campilla hengailin heidän kanssaan.

Lentokentältä meille oli tilattu kaksi bussia joilla jatkoimme matkaa University of Westminister-nimiseen yliopistoon, jonne myös majoittauduimme kahdeksi päiväksi. Koko kampuksen alue oli valtava. Huoneet olivat kaksipaikkaisia ja yövyin samassa huoneessa tulevan host-veljeni Pietron kanssa. Pietro on kotoisin Italiasta ja pelaa koripalloa. Pietro on kyllä kohtelias ja hyvä äijä, pakko sanoa. Tulemme ihan varmasti toimeen.

Toisena päivänä alkoi kiertoajelu tai sanotaan kiertokävely Lontoon keskustassa. Matkustimme sinne bussilla ja jatkoimme jalan. Meitä oli todella paljon ja meidät oli jaettu ryhmiin sen perusteella, missä tulisimme koko vuoden asumaan esim. olin Birminghamin ryhmässä. Kävelimme ensialkuun kohti Buckinghamin palatsia. Kävelimme monien todella hienojen rakennuksien läpi ja Buckinghamin palatsin pihalle saavuttuamme oli kuvien ottamisen aika. Otimme paljon kuvia ja siitä jatkoimme matkaa Trafalgarin aukiolle. Siellä oli menossa mielestäni joku huono tanssiesitys. Muuten paikka oli viihdyttävä. Vietimme siellä 25 minuuttia ja jakauduimme takaisin ryhmiimme. Edessä oli kävely Leicesterin aukiolle. Saimme viettää vapaa-aikaa noin puolitoista tuntia. Leicester squarella on paljon erilaisia liikkeitä mutta emme porukalla ostaneet sieltä oikeastaan mitään. Kävimme vain kiertelemässä ja kahvilassa kahvilla. Vapaa-ajan päätyttyä menimme kahdessa ryhmässä syömään eri paikkoihin. Menimme pizzeriaan syömään pizzaa. Oli yllättävän hyvää, vaikka en pitsasta tykkääkään, mutta nyt ei ollut vaihtoehtoa. Tämän jälkeen kävelimme Big Benin läheiselle aukiolle, jossa oli taas kuvien aika. Session päätyttyä matkasimme takaisin kampukselle. Iltapala nassuun ja nukkumaan.

Kolmas ja viimeinen päivä. Oli sinänsä kivaa herätä ja sinänsä ei, sillä olihan se vaikeaa irrottautua muista suomalaisista ja lähteä omille teilleen, mutta olihan se nyt mukavaa lähteä isäntäperheeseen ja tutustua uuteen kaupunkiin!. Heräsimme aamulla aamupalalle jonka jälkeen menimme huoneisiin pakkaamaan. Vielä sitä ennen oli luento tulevasta vuodesta, ja luennon jälkeen luovutimme huoneet. Sitten koitti hetki jolloin jakauduimme busseihin. Olin muutaman suomalaisen kanssa samassa dösässä. Bussimatka oli todella rasittava ja kesti muutaman tunnin. Kun vihdoin saavuimme Sutton Coldfieldiin, olin helpottunut. Tapasimme Pietron kanssa isäntäperheemme: Host-äiti Marlenen sekä host-isä Rayn. Tässä porukassa tulen viettämään koko vuoden. Perhe on mitä mahtavin! Matkustimme kotiimme ja integroituminen meni hyvin.

Syyskuun 4 päivä aloitin koulun. Kouluni nimi on Romulus FC Academy ja se sijaitsee Castle Vale nimisellä Stadionulla eikä se ole normaali koulu. ’’Koulussa’’ on 35 oppilasta, kaikki poikia. Ei ole koulupukua, mutta netistä pitää tilata Romuluksen asuste, jota käytämme vuoden mittaan. Ensimmäiset kaksi viikkoa tulemme vain ja ainoastaan treenaamaan. Kouluaineet alkavat vasta 18. päivä. Harmikseni sain kuulla, että en saa vielä pariin viikkoon pelata joidenkin paperihommien takia. Treenaamme kaksi kertaa päivässä ja koulussamme toimii ravintola, josta voi lounasaikaan ostaa ruokaa. Näin ollen mun ei tarvitse ottaa kotoa eväitä mukaan.

Ensimmäinen viikko hurlumheitä mutta palaamme asiaan seuraavan blogin parissa!!!!! Tässä pari kuvaa:

Big Ben

Suomalaiset Victoria Memorial-monumentin edessä Buckinghamin palatsin vieressä

Minä ja Pietro

Kiitos mielenkiinnostasi Exploriuksen ohjelmia kohtaan! Explorius on osa Educatius Group AB:ta joka koostuu useista yhteistyökumppaneista vaihto-oppilasalalla. Educatius Group AB tarjoaa nuorille mahdollisuuksia opiskella ulkomailla ja tutustua uusiin kulttuureihin oppimisen kautta.

Yksityisyytesi on meille tärkeää ja haluamme varmistaa, että sinulla on kaikki mahdollisuudet päättää miten kommunikoimme kanssasi ja miten käytämme meille luovuttamiasi henkilötietoja.

Pystyäksemme toteuttamaan pyyntösi valitse alla olevista kohdista joko "Kyllä" tai "Ei":

"Tähdellä * merkityt kohdat ovat pakollisia."